مدیریت اطلاعات سلامت
آصفه حدادپور؛ ایرج سلطانی؛ اکبر نبی الهی
چکیده
مقدمه: مدلهای سرآمدی کسب وکار نقش بسیار مهمی در ارتقا عملکرد سازمان و توسعه و پیشرفت مستمر آن دارند. در پژوهش حاضر مولفههای کلیدی و شاخصهای الگوی سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده است.روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش کمی-کیفی میباشد که با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی فازی انجام شده است. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: مدلهای سرآمدی کسب وکار نقش بسیار مهمی در ارتقا عملکرد سازمان و توسعه و پیشرفت مستمر آن دارند. در پژوهش حاضر مولفههای کلیدی و شاخصهای الگوی سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده است.روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش کمی-کیفی میباشد که با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی فازی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران ارشد و میانی فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کتابها و مقالات مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات بود. روش گردآوری اطلاعات بررسی متون و منابع علمی و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بود. نتایج به دست آمده جهت محاسبه ضریب توافق خبرگان در قالب پنل دلفی و به صورت یک پرسشنامه به خبرگان و اساتید دانشگاه ارائه گردید و با اجرای دو مرحلهای پانل دلفی، ضریب توافق خبرگان در خصوص مولفههای مذکور از طریق محاسبه CVR به دست آمد. همچنین از معیار اعتبار اعضا در شیوه اعتباریابی نیومن استفاده شد.یافتهها: تعداد 14 بعد شامل 142 مولفه به عنوان ارزشهای محوری و مولفههای مدل سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شد. در پایان دو مولفه حذف و 140 مولفه با ضریب توافق بالای 4/0 مورد تائید قرار گرفت.نتیجهگیری: به نظر میرسد، شاخصهای انتخاب شده دراین پژوهش قادرند زمینه را جهت توسعه و تحقق سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی فراهم نمایند. این شاخص ها سازمان را قادر می سازند تا ضمن آسیبشناسی جامع فرایندهای خود، طرحها و اقدامات بهبود را استخراج کرده و اجرا نماید.